Wie kent het niet? Een middagje heerlijk door het hele internet scrollen. Artikel na artikel gaat aan je voorbij, en voor je het weet is je brein gevuld met kennis die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt, en ben je de tijd zo erg uit het oog verloren dat het opeens 5 uur ‘s middags is. Sites zoals Thefeaturemedia zijn er goed in om je constant aan het lezen te houden, maar hoe komt dat eigenlijk? Het grootste geheim zit hem natuurlijk in de titel van een artikel. De titel is het eerste wat je op de site ziet staan, dus deze moet uitnodigend en een beetje aanlokkend klinken. Zeg nu zelf eerlijk: klik je liever op een artikel dat “Honden Feiten” heet, of is “15 dingen over jouw hond die je ècht nog niet wist!” toch wat interessanter? Naast de titel is ook de lengte van de tekst belangrijk. De meeste mensen verliezen na de 1000-1500 woorden simpelweg hun interesse in een stukje. Door korte artikelen met een duidelijke focus te schrijven, is het makkelijk om de lezer aan het volgende artikel te laten beginnen. En het volgende artikel. En de volgende…

Ken je doelgroep

Als schrijver is het heel makkelijk om je doelgroep uit het oog te verliezen. Als je zelf expert bent op een bepaald onderwerp, dan ga je er soms per ongeluk van uit dat iedereen begint met dezelfde kennis over het onderwerp. Maar zo werkt het niet! Schrijf jij een stukje over games bijvoorbeeld, dan is de doelgroep bepalend voor hoe het artikel er uit komt te zien. Bij ervaren, doorgewinterde gamers kun je het prima in een keer over Fortnite tracker events hebben, en daar een informerend artikel over schrijven. Als je echter weet dat jouw doelgroep misschien een keertje Candy Crush op de telefoon van hun zoon of dochter heeft gespeeld, maar niet veel meer, dan is het verstandig om iets meer bij de kern van het verhaal (zoals: wat is Fortnite eigenlijk?) te beginnen. Toch is de doelgroep niet alleen beperkend: deze kan ook juist in jouw voordeel werken! Er is namelijk niet veel fijners dan een artikel mogen schrijven voor een doelgroep waarvan je weet dat ze jouw werk precies gaan begrijpen. Een passend stukje tekst loont de schrijver onmiddellijk met positieve feedback.

Gebruik andere bronnen

Natuurlijk heb je als schrijver zelf kennis over de dingen die je schrijft. Soms is je eigen kennis echter niet genoeg om een sterk stuk tekst neer te zetten. Hoeveel weet jij nu eigenlijk over vliegtuigen online volgen, bijvoorbeeld? Wees als schrijver niet bang om andere bronnen te gebruiken tijdens het schrijven. Zorg alleen dat, als je een relevant stuk informatie hebt gevonden, dat je dan altijd de bron van deze informatie vermeldt. Dit wordt meestal gedaan aan de hand van kleine verwijzingen in de tekst: kijk maar eens hoe ze het doen op Wikipedia! Een verwijzing of twee is niet alleen eerlijk, het laat de meeste stukken tekst er ook professioneel uit zien. Niets mis mee dus!